Idete na zápis?

Autor: Yvona Horňáková | 9.2.2017 o 17:23 | (upravené 13.2.2019 o 8:17) Karma článku: 11,01 | Prečítané:  14863x

Dovŕši vaše dieťa do 31. augusta šesť rokov? – V tom prípade vás čaká tento rok absolvovanie zápisu do 1. ročníka niektorej základnej školy. Keďže zápisy začínajú v apríli, máme ešte trocha času na premýšľanie.

Prvý krát v škole. Pre mnohých významný deň, ktorý si dodnes pamätáme. Spomínam si na pani učiteľku, ktorá sa usmievala a vravela, že viem dobre počítať. Kreslenie a písanie mi veľmi nešlo. Bola však milá, vôbec sa o tom predo mnou nezmienila a nikto ani neuvažoval o akomkoľvek odklade. Všetci „veľkáči“ - moji spolužiaci zo škôlky, sa na školu tešili. Zážitky zo zápisu sme rozoberali v škôlke a predvádzali sa, kto bol lepší a čo všetko vedel. Teraz sa nám to javí byť úsmevné, no vtedy sme to brali „smrteľne“ vážne.

Zmenilo sa odvtedy niečo? Je zápis v súčasnosti iný? Podľa mňa je to pre rodičov pravdepodobne väčší stres.  Často sa musia rozhodnúť, či dieťa do školy dať alebo radšej skúsiť školskú dochádzku o rok odložiť. Čo všetko treba zvážiť? – Uvedieme si niektoré kritériá, podľa ktorých sa hodnotí tzv. „školská zrelosť“. Potenciálny prváčik by mal napríklad:

  • dokázať sa najesť (aj príborom);
  • obliecť sa a obuť (aj gombíky zapnúť, aj šnúrky zaviazať);
  • zvládnuť ísť na WC, použiť toaletný papier, spláchnuť ho, umyť si rúčky, používať mydlo a uterák;
  • predstaviť sa - ako sa volá, koľko má rokov, kde býva...
  • vyjadrovať sa plynulo celými (krátkymi) vetami, no gramaticky správne;
  • vyslovovať všetky hlásky,  pokiaľ je prítomná dyslália – napr. rotacizmus (chybne vyslovuje „r“), sigmatizmus  (problémy so sykavkami), lambdacizmus (ťažkosti pri výslovnosti hlásky „l“)  a  pod., mal by byť v starostlivosti logopéda už v predškolskom veku;
  • poznať naspamäť detskú básničku, riekanku alebo pesničku;
  • porozprávať, o čom bola rozprávka, ktorú sme mu čítali;
  • postrehnúť prvú a poslednú hlásku v krátkom slove, prínosné je zvládnuť i tie uprostred – teda vyhláskovať celé slovo, napr. mama – m-a-m-a
  • narátať minimálne do 10 bez prerušenia a prehadzovania poradia;
  • zrátať predmety minimálne do 5 („Tieto tri modré farbičky dáme k týmto dvom zeleným, koľko ich budeš mať spolu?“ – môže si ukazovať prstom a počítať do 5);
  • vystrihnúť jednoduchý tvar z papiera podľa nakreslenej predlohy;
  • poznať všetky farby (je dobré naučiť ho ukazovať ich aj na farbičkách);
  • vedieť pomenovať, ukázať a nakresliť všetky základné tvary – štvorec, kruh, obdĺžnik, trojuholník (na výzvu by mal dokázať nakresliť napr. modrý štvorec);
  • rozlíšiť podobné, rovnaké a odlišné tvary;
  • poskladať časti do celku;
  • rozoznať menšie od väčšieho;
  • časovo aj priestorovo sa orientovať – kde je, kde bol, kam pôjde, kedy, ktorá je pravá ruka, ľavá, kde je vpravo, kde vľavo, hore, dolu...;
  • dokázať sa sústrediť na nejakú činnosť;
  • nakresliť postavu človeka, ktorá má aspoň približné proporcie a má hlavu, na nej oči, nos, ústa, uši, vlasy, krk, telo, ruky i s 5 prstami na každej, nohy, príp. topánky alebo i oblečenie (nemusí mať), línie by mali byť pevné, neroztrasené;
  • mať primeraný telesný vývin (posudzuje lekár).

Pokiaľ dieťa nespĺňa základné kritériá „školskej zrelosti“,  môže rodič požiadať o odklad začiatku povinnej školskej dochádzky o 1 rok. Môže to urobiť ako pri zápise dieťaťa do školy, tak i po ňom, no optimálne do prázdnin by malo byť všetko vyriešené. Obávam sa však, že v súvislosti s posunutím zápisov (s ktorým osobne súhlasím, niekedy i za jeden mesiac je pri týchto deťoch vidno pokrok), nebudú poradenské zariadenia stíhať všetky deti vyšetriť do prázdnin. Rozhodnutie o odklade vydáva riaditeľ školy, na ktorú bolo dieťa zapísané, a to vždy na žiadosť zákonného zástupcu dieťaťa. Súčasťou žiadosti je odporučenie všeobecného lekára pre deti a dorast, odporučenie príslušného zariadenia výchovného poradenstva a prevencie, no môže byť priložená i správa od klinického psychológa, logopéda či iných odborníkov, ktorí majú dieťa v starostlivosti. V niektorých prípadoch zaváži i správa zo škôlky. Je žiadané, aby v prípade odkladu dieťa opätovne škôlku navštevovalo a docvičilo jednotlivé nezrelosti. V prípade ozaj veľkých problémov vo viacerých oblastiach je odklad prínosom. Škola by bola pre dieťa len trápením, ktorým už o rok byť nemusí.

Čo môžeme urobiť v prípade, ak nám škôlka avizuje, že naše dieťa neovláda všetko, čo by malo? Tu je veľmi vhodné a prospešné s dieťatkom intenzívne cvičiť. Veľa nezrelostí sa ozaj dá zvládnuť cieleným a zámerným pôsobením na jednotlivé „čiastkové funkcie“. Môžeme napríklad:

- Kresliť spolu postavu človeka (uvediem príklad) – na obr. „A“ je postava, ktorú nevyhodnotí pani učiteľka (ani poradenské zariadenie) pozitívne. Pritom podobnú často v tomto veku u detí vídame. Niektoré totiž nevnímajú ako dôležité, aby nakreslili všetko – čiže hlavu, oči, uši, nos, vlasy, krk, telo ruky, nohy a na každej ruke 5 prstov. Postava na obrázku „B“ postačí, aj keď nie je dokonalá.

Rozkladať slová na hlásky a spájať z hlások slovo – toto cvičenie je určite jedným z najlepších, ktoré môžete s dieťatkom robiť. Pomôže mu i neskôr v škole pri čítaní a písaním slov. Ale pozor, nielen na slabiky. Väčšinou sa v škôlke učia deti rozkladať slová na slabiky a pomáhajú si vytlieskavaním. Dám príklad: „mama – ma-ma“. Je to úžasná vec, no predškolák by mal už postrehnúť minimálne prvú a poslednú hlásku slova.

Teda opýtame sa: -Ako (alebo akou hláskou) sa začína slovo „mama“?- Odpoveď by mala byť „m“.  Je vhodné učiť ho – „m“ ako „mama“ alebo ako „maco“ či čokoľvek iné čo začína touto hláskou. Ak nebude danú hlásku dobre rozlišovať, môžete ju zdôrazniť, veľmi to pomáha. Vyslovíte: „mmmmama“. Takto zdôraznenú hlásku identifikuje ľahšie. Postupne sa vycvičí sluchová analýza, syntéza i diferenciácia natoľko, že nebude potrebovať zdôraznenie hlások. Niekedy je to ozaj len otázkou cvičenia. Podobne sa postrehuje posledné písmenko, aj tie uprostred. No zo začiatku by ste mali rozkladať len jednoduché krátke slová, kde sa strieda spoluhláska so samohláskou (mama, doma, Ema, pes, Maja..). Dve spoluhlásky vedľa seba je ťažké rozoznať a bude ho to demotivovať (babka, ocko, kniha, stôl, mačka...). Prospešné je všetky cvičenia robiť hravým a súťaživým spôsobom, kedy bude dieťa zažívať pocit úspechu. Po každom zvládnutom kroku je prínosom dieťa pochváliť. Ani malé odmeny nie sú zlým riešením.

- Všetko, čo budete s deťmi cielene robiť, im neskôr v škole veľmi pomôže. Či už precvičovanie básničiek, spievanie pesničiek, pexeso, puzzle, strihanie, cvičenie jemnej motoriky – prsty po jednom spájame a rozpájame – palec + ukazováčik, palec + prostredník a pod., alebo zápästie uvoľňujeme krúživými pohybmi, učíme správne držať pero a ceruzku (tie trojhranné hrubé farbičky a ceruzky sú na tento účel ozaj vhodné), vystrihujeme, vyfarbujeme, čokoľvek, čo len chceme.

Ešte by som sa rada pristavila pri ne/dostatočne vyvinutej  grafomotorike. Podľa mňa je táto oblasť trocha preceňovaná. Ak by to mal byť jediný problém, je dobré myslieť i na fakt, že môže ísť o dysgrafika alebo o intelektovo nadané dieťa (čo sa nevylučuje). A tomu by pravdepodobne odklad nepomohol, skôr naopak. Svoje tvrdenie doložím i úryvkom z Programu pre intelektovo nadaného žiaka od ŠPÚ a VÚDPaP, ktorý bolo platný ešte v r. 2008 a kde sa problematická grafomotorika v ranom veku môže spolu s inými oslabeniami spájať s typickými ťažkosťami intelektovo nadaných detí. Citujem z uvedeného dokumentu:

- S intelektovým nadaním sa niekedy spájajú aj problémové charakteristiky. Patria k nim:

- nižšia potreba spánku, niekedy až jeho poruchy,

- nedostatočne rozvinutá grafomotorika,

- nízke sebavedomie,

- znížená sociálna adaptácia, emocionálne problémy, negativizmus,

- neochota podriadiť sa vonkajšej autorite,

- neochota prijať prehru,

- perfekcionizmus, príliš vysoké požiadavky na seba alebo okolie,

- neobvykle doslovné chápanie významu slov prejavujúce sa „chytaním za slovíčka“.-

Celý dokument je tu:

http://www.vudpap.sk/sub/vudpap.sk/images/pdf/vychovnovzdelavaci_program08.pdf

Túto „perličku“ na záver som zaradila zámerne. Aby kvôli nie celkom dokonalej grafomotorike nedostalo odklad inteligentné dieťa, ktoré je na školu pripravené a pre ktoré by odklad mohol znamenať len veľké sklamanie a stratu dôvery v seba samého. Verím, že sa rozhodnete správne, a že vám váš prváčik bude od septembra robiť veľkú radosť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.


Už ste čítali?